Foto: Kim Svensson

Information från Förbundet

2020-03-26 18:00
Veteraner har erfarenhet av kriser, psykiska påfrestningar och kan därför särskilt vara ett stöd till samhället under den kommande tiden.
Sveriges Veteranförbunds ledord Kamratskap, Omtanke och Medmänsklighet är viktigare än någonsin i dessa orostider.
Världen, Europa och Sverige står inför enorma utmaningar på grund av coronaviruset.

Den kommande tiden prövas vår förmåga att fatta kloka beslut, lyda direktiv och inte sprida ogrundade rykten som
kan förvärra situationen. Det påminner om förutsättningar som vi utlandsveteraner känner igen från skarpa insatser
världen över.

Veteraner kan spela stor roll i nationell samling kring corona.

Förbundsordförande Sverker Göranson skriver i sin ledare i kommande numret av medlemstidningen Svensk Veteran att veteraner kan spela
en stor roll i den nationella samling som krävs för att Sverige ska komma så starkt ur den här krisen som det bara går.

världen över.

Jag tror därför att vi veteraner kan spela en stor roll i den nationella samling som krävs för att Sverige ska komma så starkt ur den här krisen
som det bara går.

Vi ska vara förebilder i att lyda de expertråd som ges, vi ska värna våra äldre och hjälpa till med det vi kan för att förhindra
smittspridning som kan drabba riskgrupperna.

STOR UTMANING
Det var länge sedan vårt land stod inför en sådan utmaning som vi gör just nu med coronavirusets framfart. Corona drabbar alla i samhället,
på alla nivåer.
Ingen går säker och det känns kanske som en omöjlig uppgift vi har framför oss, men så är det inte.
Det är nu vi som förbund ska visa vår styrka med våra 6 000 medlemmar runt om i hela Sverige. Vi måste och ska ta oss
igenom denna kris tillsammans.

Vi veteraner har erfarenhet av kriser, psykiska påfrestningar och kan därför särskilt vara ett
stöd till samhället under den kommande tiden. Vi ska värna varandra, tänka på faran och risken för smittspridning för alla våra äldre.

Jag vill uppmana er i föreningarna att ta kontakt med era äldre medlemmar.
Kan ni hjälpa dem på något sätt? Behöver de hjälp med matinköp, behöver de få ut mediciner från apoteket?
Behöver de kanske bara lite sällskap över telefonen en stund. Ingen ska behöva känna sig ensam!

Vi som är friska och symtomfria kan lämna blod på blodbussar, vi kan gå med i lokala facebookgrupper som organiserar hjälp till äldre och funktionshindrade.

Som förening kan vi lokalt gå ut och erbjuda medlemmarnas hjälp till kommuner och regioner, samt via frivilligorganisationer som
Hemvärnet, Lottakåren och Röda Korset.

NY TEKNIK
Om vi inte kan träffas över mötesbordet kommer vi att se över hur vi med ny teknik kan få ut vårt budskap.
Detta gäller även er i föreningarna, det är smidigt att ha möten över Skype och gruppsamtal över telefonen om ni t ex behöver protokollförda möten.

Vi måste även tänka om och tänka nytt om hur vi går ut med vårt budskap i dessa tider, att använda den digitala tekniken och sociala medier för medlemsvärvning och synliggörande när vi nu begränsas att ha uppsökande verksamhet på publika evenemang.

HÅLL DIG UPPDATERAD
Vi syns på Facebook, Instagram, hemsidan och Twitter där du hittar alla uppdateringar från
förbundet, framförallt om det nu under våren sker snabba ändringar och anpassningar inom
vårt förbund.

Kom ihåg att du är en del av den världsomfattande kampen att få världen att bli en bättre
plats både i fred och frihet.
Nu är den kampen viktigare än någonsin.

Sverker Göranson, förbundsordförande Sveriges Veteranförbund
Förutvarande Överbefälhavare. General i reserven. Tjänstgjort cirka fem år utomlands. Insats under Balkankriget i FN och Sveriges första NATO-insats. Högre utbildning i USA. Drygt tre år vid Sveriges ambassad i Washington.

Utdrag från ledarsidan från kommande nummer av Svensk Veteran. Tidningen skickas till medlemmarna under vecka 13.
Foto: Kim Svensson
PL