Veterandagen - Göteborg

2019-05-29 15:15
Veterandagen firas med Veteranmarsch och ceremoni

Sveriges Veteranförbund – Fredsbaskrarna-Västkust

INBJUDER till att fira Veterandagen med oss den 29. maj, år 2019, i Göteborg!

Plats: Bältespännarparken, mitt emot Stora Teatern, i Göteborg.
Tid: Den 29. maj, år 2019. Ceremonin hålls kl. 16.00.
Samlingen börjar kl. 15.15 på Götaplatsen, med Veteranmarsch kl. 15.45 (Avenyn- Götaplatsen - Bältespännarparken, mitt emot Stora Teatern- Avenyn).

Varmt välkomna att fira Veterandagen den 29. maj, år 2019, i Göteborg! Fredsbaskrarna Västkust i samarbete med Försvarsmakten – Soldathemmet i Göteborg, Göteborgs stad, och Polisen för Västra Götaland arrangerar ceremonin under Veterandagen den 29. maj, år 2019.
Med vår ceremoni vill vi uppmärksamma och hedra alla svenska kvinnor och män, som har kämpat, och som kämpar, för fred och säkerhet i världen. Kom att med oss hedra alla de kvinnor och män, som tappert har kämpat och offrat sina liv för fred, frihet och säkerhet runtom i världen! Svenska veteraner är hjältar, och förtjänar tacksamhet och stöd. Med deras kunskaper och erfarenhet är Sveriges veteraner en värdefull tillgång och resurs, som berikar vårt land samt bidrar till ett bättre och starkare samhälle.

Den 29. maj är internationellt känd som International Peacekeepers Day - dagen när för 70 år sedan, den 29. maj, år 1948, FN:s resolution 50 undertecknades, vilken ledde till första fredsinsatsen, i Israel – Palestina.

Sedan år 2008 högtidlighålls den 29. maj såsom en veterandag inom Försvarsmakten, och år 2011 fick veterandagen statsceremoniell status, och det garanteras att den dagen ska firas på samma datum varje år.

Efter avmarschen kl 15.45, som startar på Götaplatsen, fortsätter ceremonin på Avenyn - i Bältespännarparken, kl 16.00, där representanter för Göteborgs stad samt andra representanter för olika organisationer och myndigheter håller sina presentationer samt uppvisar sina program.
Underhållningsprogrammet fortsätter med musik på scenen. Försvarsmakten bjuder på kaffe och tilltugg.

Varmt Välkomna!
Fredsbaskrarna-Västkust