Veteranparad i Stockholm - Veterandagen 2019

2019-05-29 11:00
Kom och hedra Sveriges veteraner den 29 maj under Veterandagen i Stockholm
I samband med Veterandagen den 29 maj välkomnas alla civila och militära veteraner och anhöriga att delta i paradmarschen genom Stockholm – en kortversion av Veteranmarschen som arrangeras av Sveriges Veteranförbund varje sommar.
I täten går delar ur Södertörns Hemvärnsmusikkår, som hjälper oss att hålla takten.

Tid och plats: Vi samlas från kl. 11.30 vid Karl XII:s torg (Kungsträdgården), börjar formera oss på fyra kolonner från kl. 11.45, marschledaren håller en kort information 11:55 och sedan avmarscherar vi kl. 12.00.
En kort rast genomförs då vi passerat förbi Djurgårdsbron och sedan beräknas vi ankomma på mässområdet kl. 12.45, där Försvarsmakten tar emot

Klädsel: De som går i tåget uppmanas att bära vårdad klädsel, gärna i kavaj med medaljer på, och med huvudbonad som basker eller motsvarande. Detta är veteranernas dag och det ska synas!

Marschvägen är i korta drag: Kungsträdgårdsgatan - Hamngatan - Nybroplan - Strandvägen - Dag Hammarskjölds väg - Djurgårdsbrunnsvägen.

Av erfarenhet från den varma Veterandagen förra året - medtag gärna en vattenflaska!

Frågor besvaras av marschledare Lina Maria Karlsson, på veteranparad.stockholm@gmail.com

Löpande kommer vi att uppdatera information här på hemsidan och Facebook angående Veterandagen, därtill hittar du information om evenemanget på Försvarsmaktens hemsida.

OBS! Glöm inte att anmäla om du vill äta mat efter ceremonin ute på Djurgården - anmäl dig här!

Veterandagen firas över hela landet, i bland annat: (tipsa gärna oss om vilka platser som firar Veterandagen)
Eskilstuna
Karlstad