Veteranmanifestation - Veterandagen 2015

Nu är det dags för Veterandagen som har blivit en stor dag för alla som har varit utsända i internationell insats. I år vill vi från Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna uppmärksamma evenemanget lite extra och lyfta alla Sveriges veteraner* med en manifestation på temat Veteranmarschen** genom Stockholm.
Foto: Kim Svensson - www.purpleninja.se
Syftet med marschen är att Veterandagen ska synas på fler platser i Stockholm än bara på Djurgården.
Klädsel: De som går i tåget uppmanas att vara snyggt klädda, gärna kavaj med medaljer på och huvudbonad som basker eller motsvarande. Detta är vår dag och det ska synas!

OBS! Ny färdväg (28/5 - kl. 14.03) men hålltider och stopp enligt nedan: Vasagatan utanför Stockholms Central - Tegelbacken - Vasabron - Myntgatan - Mynttorget - Strömbron - Strömgatan - Jussi Björlings Allé - Jakobs Torg - Kungsträdgården - Kungsträdgårdsgatan - Hamngatan - Strandvägen - Dag Hammarskjölds väg - Djurgårdsbrunnsvägen - Sjöhistoriska Museét

Vi kommer att genomföra följande: se karta, öppnas i ny flik (pdf)
Samling nr 1, kl. 10.50 uppe på Klarabergsviadukten utanför City terminalen. Start kl. 11.20 och färdvägen är; Klarabergsgatan, Drottninggatan, förbi Riksdagen, Slottskajen, Norrbro, till Jacobs Torg vid St Jacobs kyrkan, framme ca: kl. 11.45.

Samling nr 2, kl. 11.50 Birgit Nilssons allé (Kungsträdgården) för de som kommer dit och inte går från Centralen.
Vi avgår ca: kl. 12.05-12.10 från Birgit Nilssons allé (Kungsträdgården) när beridne högvakt och musikkår har passerat. Nu har vi med oss en musikkår, eventuella fordon, fler fanor och ännu fler veteraner* och anhöriga mot Djurgården och Veterandagsfirande som sker där.

Väl mött den 29 maj! Sprid detta i era led.
Hör gärna av er till nedanstående kontaktpersoner om ni har några frågor gällande manifestationen/marschen genom Stockholm!

Per Lennartsson, Informationschef, Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna
070-879 90 86, e-post: per.lennartsson@sverigesveteranförbund.se

Lars-Göran Nyholm, initiativtagare till Veteranmarschen och Årets Veteran 2014
070-310 38 39, e-post: lg@veteranmarschen.se

Örjan Noreheim, evenemangsansvarig, Fredsbaskrarna Stockholm
070-592 75 24, e-post: orjan.noreheim@fredsbaskrarna.se

* utdrag ur SVFs stadgar: ”Förbundet tolkar begreppet veteran på följande sätt:
Svensk veteran är den individ som vid något tillfälle har genomfört internationell tjänst eller beredskap med uppgifter som har sanktionerats av världssamfund, och/eller svenska staten.”

** Veteranmarschen har blivit ett av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarnas mest populära arrangemang. I somras pågick vandringen i 12 dagar från Hindås till Örebro. Över 500 personer gick tillsammans de 32 milen för visa att veteraner ställer upp för och hjälper varandra och för att återuppleva gemenskapen från utlandsinsatsen. Premiäråret 2013 gick marschen Ystad till Hindås som är närmare 45 mil. Läs mer om Veteranmarschen som 2015 går mellan slotten i Örebro och Stockholm, 14-22 augusti.
Uppdaterad: 2016-04-22, av Per Lennartsson
0 kommentarer