Kungafonden

Vem kan ansöka?
Den som är i behov av ekonomiskt stöd på grund av skada, sjukdom eller dödsfall som inträffat under något av följande förhållanden:

- tjänstgöring till följd av totalförsvarsplikt
- annan utbildning eller tjänstgöring inom totalförsvaret som har direkt samband med respektive enhets/organisations försvars-, beredskaps- eller krigsuppgifter
- internationell insats/mission
- operativ tjänstgöring inom räddningstjänsten, Kustbevakningen och Tullverket
- operativ tjänstgöring inom Polisen av extra ordinär karaktär/omfattning
- tjänstgöring under åren 1940-45 i nordiska förbandsenheter och stadigvarande bosatt i Sverige
- skada som inträffat under resa till och från plikttjänstgöring eller frivilligtjänstgöring inom totalförsvaret. Bidrag kan normalt inte lämnas för skada som inträffar under resa till och från arbete
- Dessutom kan den som - utan att tjänstgöra under något av dessa förhållanden - skadas, blir sjuk eller avlider till följd av åtgärder från någon del av ovan nämnda verksamheter komma ifråga