Föredrag av Claes Lyckner

Tid: 2019-02-19 kl 19:00-21:00
Plats: Drottning Victorias Örlogshotell
Adress: Teatergatan 3, Stockholm
I augusti 2000 sändes Claes Lyckner ut av Försvarsmakten för att tjänstgöra i den civila observatörsmissionen EUMM ( European Union Monoitoring Mission) på västra Balkan. I sitt stationeringsområde Kosovo, Drenicadalen, utsattes Claes för ett svårt väpnat trauma. 15 år senare fick Claes diagnosen PTSD.

Claes berättar om sitt mående och kampen efter missionen avslutats. Om turerna inom den svenska psykiatrin, om kampen, om konsekvenserna för mående, suicidtankar, hälsa, yrkesliv, hushållsekonomi, samt hur familj och vänner påverkas av att må psykiskt dåligt. Men också om det stöd som finns bland veteraner själva, de organisationer som jobbar för att veteranerna ska må bra och inte minst hur man ändå kan ta sig igenom det svåra och ut på andra sidan.
0 kommentarer