Veteranmarschen 2018

Veteranmarschen 2018 kommer att gå från Skellefteå till Treriksröset. Det är sjätte året i rad som Veteranmarschen anordnas, med syfte att uppmärksamma alla Sveriges civila och militära veteraner.
veteranmarschen.se

RUTT & ETAPPER 2018 - SKELLEFTEÅ 27 JULI - TRERIKSRÖSET 6 AUGUSTI

Veteranmarschen har blivit ett av Sveriges Veteranförbunds mest populära arrangemang. Förra året firade Veteranmarschen femårsjubileum och gick då mellan Gävle och Skellefteå, en vandring på cirka 30 mil. Över 1000 personer deltog tillsammans för att visa att veteraner ställer upp och hjälper varandra. Det är nu fastställt att årets marsch startar i Skellefteå den 27 juli och avslutas den 6 augusti vid Treriksröset. Marschen innefattar 14 etapper och går via Piteå, Arvidsjaur, Älvsbyn, Boden, Luleå, Kalix, Haparanda, Övertorneå, Överkalix, Gällivare, Kiruna, Pajala och Karesuando.

Över 450 000 kronor till Gula Bandet
Förra årets marsch samlade in över 133 000 kronor till Gula Bandet. Gula Bandet är en internationell symbol och bidragen stöttar veteraner och deras familjer ekonomiskt vid behov efter insats, men inom Gula Bandet finns även till exempel kamratstödsverksamhet med en kamrattelefon som är bemannad varje dag året runt. Sedan Veteranmarschen startade 2013 har över 450 000 kronor samlats in till Gula Bandet.

— Det känns fantastiskt att Veteranmarschen samlade in över 133 000 kronor till Gula Bandet förra sommaren. Vi hoppas att ännu fler vill vara med i år och stötta Sveriges alla civila och militära veteraner. Tack vare insamlingen till Gula Bandet kan vi hjälpa till med kamratstöd och hjälp, säger Sverker Göranson, förbundsordförande för Sveriges Veteranförbund.

Etapperna i Veteranmarschen 2018:
27 juli Skellefteå – Piteå - Arvidsjaur
28 juli Arvidsjaur – Älvsbyn - Boden
29 juli Boden - Luleå
30 juli Luleå - Kalix – Haparanda - Övertorneå
31 juli Övertorneå – Överkalix – Gällivare
1 augusti Gällivare
2 augusti Gällivare – Kiruna
3 augusti Vilodag Kiruna
4 augusti Kiruna - Pajala
5 augusti Pajala – Karesuando
6 augusti Karesuando – Treriksröset

Om Veteranmarschen 2018:
· Pågår från 27 juli till 6 augusti
· Går från Skellefteå till Treriksröset
· Öppen för veteraner, anhöriga och intresserade
· Samlar in pengar till Gula Bandet.

Per Lennartsson, informationschef, Sveriges Veteranförbund (SVF),
telefon 070-879 90 86, e-post per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se

Veteranmarschen 2018 kommer innebära cirka 30 mils vandring men med ett annorlunda koncept. Med de stora avstånden som är mellan städerna i norr kommer vi att behöva ”bussa” marschdeltagarna till utvalda städer där de sedan kommer att genomföra marschetapper.
Uppdaterad: 2018-05-09, av Fredsbaskrarna Skåne