På gång i Fredsbaskrarna Jönköpings län

Veteranträff i Jönköping den 2 maj 2018!

Onsdagen den 2 maj träffas vi på John Bauer Hotell på Södra Strandgatan i Jönköping kl.19.00 för en Veteranträff.

Vi har ingen föreläsare denna gång men vi träffas över lite mat och dryck och trevligt sällskap. Hotellet erbjuder bra priser på förtäringen

Vid frågor kontakta ordförande Mats Ruderfors 073 - 941 09 86

Veterankväll och Försvarsdag i Eksjö den 18 och 19 maj 2018!

I samband med Försvarsdagen den 19 maj anordnar Ing 2 och samarbetsorganisationer en veterankväll fredag den 18 maj på Husarmässen. Varmt välkomna alla Veteraner
Vetarankväll på fredagen den 18 maj

Samling på Husarmässen på Ing 2 kl 18.00. Insläpp i grinden vid Husarkasernen från kl 17.45 till 18.15. Därefter enligt överenskommelse för möte vid grinden.

Vi ser fram mot en trevlig kväll med gott utbyte mellan veteraner. Vi hoppas på bred uppslutning från kamrat- och veteranföreningar och anställda veteraner. Medlemskap i någon av föreningarna är inte nödvändigt.

18.00 Samling på Husarmässen. Baren är öppen
19.00 Chefen Ing 2 hälsar välkommen
Pyttipanna, kaffe o kaka
20.00 Eftersläpp om du inte vill äta
- 24.00 Mässkväll med trubadur

Du som anmäler dig bjuds på mat. Dryck handlar du själv i baren.

Övernattning i logement är inte möjligt på grund av ombyggnation och hög beläggning av egen personal. Golvyta för övernattning kan erbjudas på soldathemmet, då medtar du själv madrass och sovsäck/sängkläder. Där finns möjlighet till dusch och du kan köpa enkel frukost.

Anmäl dig till veteransamordnare-ing2@mil.se senast fredagen den 4 maj. Anmälan är nödvändig för matberäkning och tillträde till området.
Uppge: Personnummer för tillträde till området
Eventuella matallergier
Om du önskar övernattning på soldathemmet

Försvarsdag på lördagen den 19 maj

Försvarsdagen genomförs på Ränneslätt. Där samlas vi vid Skedala-baracken för invigning kl 10.00. På samlingsplatsen finns informationstorg och där finns bland annat några av våra veteran- och anhörigföreningar närvarande. Därefter är det förevisningar i terrängen. Beräknat avslut för dagen är kl 14.00.

För att hedra veteraners insatser sker som en del av programmet kransnedläggning vid Eksjö garnisons gravvård på St Lars Kyrkogård. tid för detta beräknas till kl 13.00.

Välkommen!

Maria Hedbrant
Veteransamordnare, Ing 2

Följ med till Veterandagen i Stockholm den 29e maj 2018

Välkomna att följa med i buss från Småland till Stockholm för att på plats fira veterandagen.
Buss avgår från Växjö, Coop Extra Norremark, kl 05.15. Buss avgår från Eksjö, besöksparkeringen vid Ing 2, kl 0700. Kort rast på vägen upp. Bussresan är gratis och bekostas av Försvarsmakten.
På plats i Stockholm följer vi utställningar och ceremoni samt middag i tältet. Det finns möjlighet att köpa lunch och fika. Anmälda deltagare bjuds på middag i mässtältet efter ceremonin. Alla som anmäler sig att medfölja i vår buss anmäls av mig. Ingen matbiljett behövs.

Tyvärr kan vi inte följa kvällens program. Buss avgår ca 17.30. Exakt tid överenskommes på plats i bussen.

Anmäl via mail till veteransamordnare-ing2@mil.se senast den 15 maj. Ange om du kliver på i Växjö eller Eksjö.

Välkomna!
Maria Hedbrant

Program för Veterandagen 2018-05-29 (med reservation för förändringar)
Kl. 0800 Flaggorna hissas.
Kl. 0900 Utställningsområdet öppnar.
Kl. 1000 Föreläsning i mässtältet om att vara militärobservatör i Israel (UNTSO).
Kl. 1200 Hjältars lunch i Sjöhistoriska museets minneshall .
Kl. 1300 ÖB mottagning för särskilt inbjudna gäster i mässtältets VIP-avdelning.
Kl. 1405 Inmarsch av musikkår, varefter samlingsmusik spelas.
Kl. 1430 Ceremoni påbörjas.
Kl. 1545 Mat och samkväm i mässtältet.
Kl. 1600 Musikkåren framför konsert på ceremoniplatsen.
Kl. 1800 Utdelning av priset för ”Peacekeeper of the Year” i mässtältet.
Kl. 1800- Allmän förbrödring i mässtältet. Musikkår och fältartister underhåller
Kl. 2100 Flaggorna halas.
Mer detaljerad information finns på Försvarsmaktens hemsida: