Nordbat 2 30 års jubileum

Inbjudan till 30 årsjubileum för Nordbat 2 i Bosnien 20 maj 2023

Den 20 Maj 2023 kommer alla veteraner och anhöriga få möjlighet att återsamlas i Bosnien. 30 års jubileet kommer att firas i Vares samt vid Nordbat 2:s minnessten vid 8:e kompaniets gamla camp.

Glädjande så kommer Sveriges Veteranförbunds ordförande Sverker Göranson att delta i denna ceremoni. Sverker tjänstgjorde på BA05 och var med om övergången från FN till NATO, han har också ett förflutet som Sveriges ÖB.

Vi har i samarbete med borgmästaren i Vares tagit fram ett preliminärt program för lördagen.

I övrigt finns inget program. Passa på att åka runt på egen hand på en nostalgitripp. Exakt program kommer att presenteras till alla anmälda i början av maj.

OBS SISTA DAG FÖR ANMÄLAN ÄR 31/3.

Preliminärt program 20 maj 2023.
Vid minnesstenen kommer en ceremoni att genomföras samt utdelning av en minnesmedalj med en bosnisk militärinspirerad lunch.

Sedan förflyttar vi oss till fots genom tunneln Ponvikine, ca 4 km ned till staden Vares.
Där möter Borgmästaren för staden Vares och Svenska Ambassadören upp på torget för att genomföra stadens ceremoni. Efter ceremonin så bjuder staden på festligheter för att fira Nordbat 2 30 år. En gemensam måltid kommer att serveras efter ceremonin.

Du får gärna ha blå Basker, blå halsduk, blå jeans alt mörk kjol och vit skjorta. Bra svarta promenadskor/kängor som klarar 4 km promenad.

Vi har startat en kamratförening för de som tjänstgjort i Nordbat 2 (BA01-BA05). Du behöver vara medlem i Sveriges Veteranförbund för att kunna vara med i kamratföreningen Nordbat2. Varför en kamratförening? Det största skälet är att kunna underlätta för de som vill arrangera återträffar. Via kamratföreningen får vi stöttning med administration och inbetalningar. Vi kan få ut budskapet i SVF kanaler, Det blir också en erfarenhetsbank för de som vill genomföra en återträff.

Medlemsavgiften är 200 kronor per år. Då ingår medlemskap i SVF och kamratföreningen Nordbat 2. Betalning till återträffen kommer att ske vi Sveriges Veteranförbund.

Du hittar all information om SVF här…
Direkt till inloggningssidan och hur du bl medlem här...

När du blivit medlem så kan du anmäla dig och betala in avgiften till evenemanget. Välj förening Nordbat2 så hittar du all information där.

Sveriges Veteranförbund är med och stöttar både ekonomiskt och administrativt till vår återträff.

Bra att veta
• Resa, boende och transport ordnar man själv. Boka allt innan du anmäler dig.
• Vi Rekommenderar boende i Sarajevo, ca 45 min transport till Vares
• Anmälan senast och betalning senast 2023-03-31
• Kostnad för att delta: 300 kronor. Betalas via Sveriges Veteranförbund
• Övriga frågor mejla: nordbat2.30@gmail.com

Tips på flygbolag som trafikerar till Tuzla och Sarajevo är Wizz Air, Air Serbia och Lufthansa. För att få bästa pris använd flygstolen.se eller någon annan tjänst på nätet. Landar du i Tuzla så finns det bilar att hyra på flygplatsen. Taxi till Sarajevo kostar ca 80 euro, kan bokas via nätet. Vi rekommenderar att ni bokar hotell i Sarajevo.

Har du problem med att bli medlem så kontakta SVF kansli per e post...

Följ oss på Facebook här...

Skriv ut inbjudan i pdf här...

In english here..,.

Mvh från Styrgruppen. Stig-Inge Blennow Marcus Nilsson Sven-Erik Sundin Peter Enström
Uppdaterad: 2023-02-10, av Fredsbaskrarna Gotland
NY ADRESS FRÅN 1 APRIL 2022

Karlavägen 65

Org.nr: 828001-0359
Välkommen att hälsa på, hör av dig innan!

Sveriges Veteranförbund (SVF) är förbundet som engagerar sig, före, under och efter utlandsinsats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen. SVF tillvaratar veteranernas och deras anhörigas intressen. Gula bandet säljer vi till förmån för våra veteraner och pengarna går till Kamrathjälpen där vi ger kamratstöd.