Specialgjorda tennsoldater stöttar veteraner

Ancile Design jobbar med något så ovanligt som att göra tennsoldater. Nu har de gjort en specialutgåva med en FN-soldat i Kongo och en soldat i Afghanistan. Tennsoldaterna kommer säljas till förmån för Sveriges militära och civila veteraner genom Kamrathjälpen. Försäljningen startar 1 november.
Tennsoldats tillverkning
Att ta fram en tennfigur är ganska lång process. Det absolut första steget är att hitta en bild på någon som verkar intressant. Om inte vi tycker en ”gubbe” är spännande tycker nog ingen annan det heller. Det blir dessutom inte roligt att arbeta. Den första bilden kan finnas i Krigsarkivets stora samlingar av uniformsplanscher eller i en bok.

Just dessa två tennfigurer, där har vi fått de flesta referensbilderna från personer som har genomfört eller genomför utlandstjänst, de har dessutom rättat till våra figurer efter hand.

De två första figurerna görs i en blandning av lera och vax. Dessa lerskulpturer kallar vi för ”masterfigur” Lermastern figuren är den figur som kommer att skapa den första gjutformen och ur den gjutformen får man en metallmaster. Metallmastern är en hård ”gubbe” och med hjälp av denna skapar man den (de) gjutformar som ska massproducera tennfigurerna.

För att få bästa gjutresultat så gjuter man ibland figuren i olika delar som man sedan sammanfogar med ett starkt lim.

Därefter är det dags för att måla figuren, först en tunn grundfärg och därefter målas figuren i de färger han är tänkt att ha.

All tennsoldatstillverkning börjar med en bild på en verklig person och till specialutgåvan för Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna har Ancile Design fått in bilder från många veteraner som själva gjort utlandstjänst.

Tennsoldat Afghanistan och Kongo är ca: 11,3 cm höga och väger 240g. De är handmålade med väldigt hög finish och detaljrikedom. Tillverkare är Ancile Design AB. Överskottet av försäljningen går till Kamrathjälpen

De helt unika och exklusiva tennsoldaterna finns här till försäljning 1 november.
Uppdaterad: 2018-03-21, av Per Lennartsson
0 kommentarer