Swedish Veterans' Day 2015

Swedish King Carl XVI Gustaf during the medal ceremony 2013 - Photo: Kim Svensson
During our joint missions, we have supported each other and worked side by side. Even though we are veterans now, we want to continue and we also hope that you take part in Swedish Veterans' Day on 29 May in Stockholm. The Federation's patron, Prince Carl Philip, along with King Carl XVI Gustaf, Supreme Commander Sverker Göranson, other agency heads, veterans and relatives will fill Djurgården with cheer.

Programme for Veterans' Day in Stockholm

9 am - 5:30 pm Official agencies and non-profit organisations present their undertakings from the perspective of veterans and their relatives out at Djurgården (Break in the ceremony).
Location: At the Maritime Museum, Djurgården, Stockholm.

10:50 am - 12:50 pm Veterans' parade through Stockholm.
Location: Gathering at 10:50 am outside the City terminal at the Klaraberg viaduct. The parade heads off at 11:20 am toward Jacobs torg at Kungsträdgården.
At 11:50 am we gather at Birgit Nilsson allé (Kungsträdsgården) to set off for Djurgården.

2:30 pm - 3:45 pm Veteran ceremony including a laying of the wreath and a medal ceremony. King Carl XVI Gustaf, Prince Carl Philip, Supreme Commander Sverker Göranson and others will be present.
Location: At the Swedish national veteran monument, Restare, in front of the Marine Museum at Djurgården, Stockholm.

3:45 pm Light meal and mingle in the mess tent.
Location: At the Maritime Museum, Djurgården, Stockholm.
Those who book in advance are eligible for free meals: www.forsvarsmakten.se/anmalanveterandag

5:30 pm Veteran concert in the mess tent along with the announcement of the
Veteran of the Year.
Location: At the Maritime Museum, Djurgården, Stockholm.

We hope to see you on Veterans' Day in Stockholm. Please do not hesitate to contact us if you have any questions.

Contact:
Per Lennartsson, Information manager for the Swedish Veterans Federation
+46 70-879 90 86, e-mail: per.lennartsson@sverigesveteranförbund.se

King Carl XVI Gustaf during the medal ceremony 2013 - Photo: Kim Svensson

Veteranmanifestation - Veterandagen 2015

Nu är det dags för Veterandagen som har blivit en stor dag för alla som har varit utsända i internationell insats. I år vill vi från Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna uppmärksamma evenemanget lite extra och lyfta alla Sveriges veteraner* med en manifestation på temat Veteranmarschen** genom Stockholm.
Foto: Kim Svensson - www.purpleninja.se
Syftet med marschen är att Veterandagen ska synas på fler platser i Stockholm än bara på Djurgården.
Klädsel: De som går i tåget uppmanas att vara snyggt klädda, gärna kavaj med medaljer på och huvudbonad som basker eller motsvarande. Detta är vår dag och det ska synas!

OBS! Ny färdväg (28/5 - kl. 14.03) men hålltider och stopp enligt nedan: Vasagatan utanför Stockholms Central - Tegelbacken - Vasabron - Myntgatan - Mynttorget - Strömbron - Strömgatan - Jussi Björlings Allé - Jakobs Torg - Kungsträdgården - Kungsträdgårdsgatan - Hamngatan - Strandvägen - Dag Hammarskjölds väg - Djurgårdsbrunnsvägen - Sjöhistoriska Museét

Vi kommer att genomföra följande: se karta, öppnas i ny flik (pdf)
Samling nr 1, kl. 10.50 uppe på Klarabergsviadukten utanför City terminalen. Start kl. 11.20 och färdvägen är; Klarabergsgatan, Drottninggatan, förbi Riksdagen, Slottskajen, Norrbro, till Jacobs Torg vid St Jacobs kyrkan, framme ca: kl. 11.45.

Samling nr 2, kl. 11.50 Birgit Nilssons allé (Kungsträdgården) för de som kommer dit och inte går från Centralen.
Vi avgår ca: kl. 12.05-12.10 från Birgit Nilssons allé (Kungsträdgården) när beridne högvakt och musikkår har passerat. Nu har vi med oss en musikkår, eventuella fordon, fler fanor och ännu fler veteraner* och anhöriga mot Djurgården och Veterandagsfirande som sker där.

Väl mött den 29 maj! Sprid detta i era led.
Hör gärna av er till nedanstående kontaktpersoner om ni har några frågor gällande manifestationen/marschen genom Stockholm!

Per Lennartsson, Informationschef, Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna
070-879 90 86, e-post: per.lennartsson@sverigesveteranförbund.se

Lars-Göran Nyholm, initiativtagare till Veteranmarschen och Årets Veteran 2014
070-310 38 39, e-post: lg@veteranmarschen.se

Örjan Noreheim, evenemangsansvarig, Fredsbaskrarna Stockholm
070-592 75 24, e-post: orjan.noreheim@fredsbaskrarna.se

* utdrag ur SVFs stadgar: ”Förbundet tolkar begreppet veteran på följande sätt:
Svensk veteran är den individ som vid något tillfälle har genomfört internationell tjänst eller beredskap med uppgifter som har sanktionerats av världssamfund, och/eller svenska staten.”

** Veteranmarschen har blivit ett av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarnas mest populära arrangemang. I somras pågick vandringen i 12 dagar från Hindås till Örebro. Över 500 personer gick tillsammans de 32 milen för visa att veteraner ställer upp för och hjälper varandra och för att återuppleva gemenskapen från utlandsinsatsen. Premiäråret 2013 gick marschen Ystad till Hindås som är närmare 45 mil. Läs mer om Veteranmarschen som 2015 går mellan slotten i Örebro och Stockholm, 14-22 augusti.

Veterandagen 2015

Välkommen att hedra Sveriges veteraner den 29 maj under Veterandagen vid Sjöhistoriska museet i Stockholm.
Foto: Kim Svensson - www.purpleninja.se

Boka in 29 maj i kalendern redan nu och glöm inte Veteranmanifestationen genom Stockholm!
Vi kommer också att tillkänna ge Årets Veteran i anslutning till Veterankonserten som startar 17.30.

Föranmälan som berättigar till fri måltid i mässtältet efter ceremonin görs via www.forsvarsmakten.se/anmalanveterandag.

Ansvarig från förbundet och dess aktivitet under Veterandagen på Djurgården är:
Björn Eggeblad, telefon: 070 - 879 90 85
e-post: bjorn.eggeblad@sverigesveteranforbund.se