Ingemar Robertson

Övlt Ingemar Robertson är vald av Fredsbaskrarna Sverige till Årets fredsbevarare 2007 med följande motivering:

Han var missionschef vid UNMIS, har varit G1 vid SHIRBRIG och är nu på NORDCAPS. Han brinner av lust att vidareförmedla fredstankarna från FN. Han har en intellektuell kapacitet att lösa svåra problem med finess och elegans. Han värnar även om Svenska soldater och Sjömän, om reservofficerare och yrkesofficerare på ett hedervärt sätt. Ingemar har förmågan att entusiasmera medarbetare och han har de senaste sex åren arbetet med att föra ut SHIRBIRG och NORDCAPS som starka internationella organ för FNs tankar, ideal och idéer! Ingemar är en vän av försvarsmakten och en vän av FN!