Blue Berets MC Sweden

Motorcykelförening
Blue Berets Motorcycle Club (BBMC) är en internationell organisation med medlemmar från Sverige, Danmark och Färöarna. Grundidéerna formades under våren 1999 av FN-veteraner från såväl Sverige som Danmark.

Vår logotyp och grundreglerna var klara 8 januari 2001. BBMC's medlemmar är antingen aktiva fredssoldater eller veteraner som återvänt från fredsbevarande operationer världen över. Svenska soldater har tjänstgjort vid konflikter i bland annat Kongo, Gaza, Sinai, Cypern, Libanon, Somalia, Kuwait, Makedonien, Bosnien-Hercegovina, Kosovo, Liberia och Afghanistan.

Målsättning

Intresseförening
BBMC drivs som en ideell intresseförening för män och kvinnor med FN/NATO/EU bakgrund och med ett stort MC-intresse. Föreningens mål är att behålla och stärka kamratskapet från utlandstjänsten såväl nationellt som internationellt. Nationellt i samarbete med redan existerande FN/NATO/EU-veteranföreningar. Internationellt genom BBMC`s systerföreningar.

Politik

BBMC är neutral i alla hänseenden såväl politiskt som i MC-miljön. Föreningen är öppen för alla MC-märken och årgångar. I Sverige är BBMC rikstäckande och indelad i fem distrikt. Vår hemsida är tänkt som en mötesplats för dess medlemmar och som information om föreningen och dess funktion.