Riksdagsledamoten Annicka Engblom (M) samlar in pengar till utlandsveteraner genom egen veteranmarsch

Just nu pågår Gula Bandet-månaden för att uppmärksamma Sveriges veteraner och samla in pengar till Gula Bandet. Ett av initiativen kommer från riksdagsledamoten Annicka Engblom (M) som anordnar en egen veteranmarsch eftersom den årliga Veteranmarschen i sommar är inställd.
Gula Bandet är Sveriges Veteranförbunds insamlingsprojekt som delar ut pengar till utlandsveteraner som behöver stöd efter sin utlandsinsats. I maj varje år arrangeras Gula Bandet-månaden, med en mängd olika insamlingar och initiativ. Nu startar riksdagsledamoten Annicka Engblom (M) ett eget initiativ att genomföra en Veteranmarsch på egen hand i sitt hemlän Blekinge för att samla in pengar till utlandsveteraner som behöver stöd och stöttning.

Sommarens marsch inställd på grund av covid-19

Veteranmarschen arrangeras vanligtvis varje sommar av Sveriges Veteranförbund och är en marsch genom Sverige för att samla in pengar till Gula Bandet. Men på grund av covid-19-epidemin har årets Veteranmarsch ställts in. Det fick Annicka Engblom att vilja starta en marsch på egen hand.

– För att uppmärksamma de viktiga insatser alla våra veteraner gjort genom åren och gör i de insatser som genomförs idag tänker jag i all enkelhet under hela maj månad fram till Veterandagen den 29 maj genomföra Veteranmarschen hemma i Blekinge, säger Annicka Engblom.

– Jag kommer att avverka den planerade sträckan på 18 mil, vilket i snitt innebär ca 6 kilometer per dag och skänka anmälnings- och etappavgifterna till Gula Bandet.
Jag har fått jättemycket positiv respons på sociala medier för idén, det är många veteraner och sympatisörer som vill gärna göra samma sak. Så nu har jag skapat en grupp på Facebook så att alla kan dela med sig av sina marschrutter och berättelser. Gemenskapen är en stor del av marschen, så det är kul att kunna dela den även när vi inte kan gå tillsammans i år, säger Annicka Engblom.

Fick Veterandagen att bli allmän flaggdag
Annicka Engblom är välkänd i veterankretsar. Hon har suttit i Försvarsutskottet sedan 2006 och hon var en av de drivande bakom att göra Veterandagen 29 maj till allmän flaggdag.
2018 utsågs hon till ”Årets veteran” av Sveriges Veteranförbund, bland annat med motiveringen att hennes engagemang har sträckt sig långt utöver vad man kan kräva av henne som förtroendevald riksdagsledamot.

– Flera ideella veteranorganisationer som Sveriges Veteranförbund gör ett fantastiskt arbete i att stödja veteraner och deras familjer, men de behöver hjälp och stöd från hela samhället.

Stöd och hjälp till veteraner är en viktig både princip- och moralfråga för den svenska staten och landets befolkning, avslutar Annicka Engblom.
För att delta i Annicka Engbloms stöd för Sveriges utlandsveteraner, swisha ett bidrag till Gula Bandet:
1231 814 482.
PL. Fotograf Kim Svensson