Fredsbaskermarschen gjorde stor succé i Helsingborg!

Under måndagen kom marschen till Helsingborg där många veteraner med blå baskrar, men också anhöriga hade mött upp i Stadsparken för att gå genom centrala delarna av staden. Först i konvojen gick 84 åriga Gaza-veteranen Göte Enquist, därtill en poliseskort samt en KP-bil från Beredskapsmuseet i Viken. Marschen tog vägen via Järnvägsgatan till Stortorget där många åskådare hade mött upp och applåderade ankomsten

Under 17 dagar kommer deltagarna att vandra 44 mil för att uppmärksamma och hedra alla de svenskar som gjort eller gör fredsinsatser i utlandet, bland annat för Försvarsmakten. Marschen började 3 juli i Ystad, och inleddes med en känslosam ceremoni vid Kenneth Franssons gravsten. Han stupade 1991 under sin FN-tjänstgöring i Libanon.

Lars-Göran Nyholm, initiativtagare till Fredsbaskermarschen som själv kommer att gå hela sträckan. Men Nyholm kommer inte behöva gå de övriga etapperna ensam. Anmälningar om att få delta på en eller flera etapper har strömmat in från hela Sverige – och från våra grannländer Norge och Danmark.

Idag fortsätter marschen till Ängelholm för att under fredagen göra ett stopp på Stora torget i Malmö på sin väg till Hjärup. Du kan själv delta i marschen under någon av etapperna. Läs mer om programmet på www.fredsbaskermarschen.se

Delsträckor Fredsbaskermarschen 2013
Ystad – Anderslöv 3,4 mil Onsdag 3/7