Regementets dag LV6 Lördagen den 26 augusti klockan 09.00

2017-08-26 09:00

Fredsbaskrarna Halland kommer att finnas inne på LV området P 12 med vårat tält mittemot förrådet. Här är kommer det kompletta programmet för regementets dag

Program Regementets Dag

Ta med Basker och medaljer så ni kan vara med på Ceremonin som kommer hållas KL 09:30. Ni som kommer och vill vara med på uppställningen samling på kaserngården vid minnesstenen KL09:05.Hoppas många veteraner sluter upp till Ceremonin.
Ta med era familjen till regementets dag

Lördagen den 26 augusti klockan 09.00 slår vi upp portarna till Luftvärnsregementet i Halmstad för allmänheten. Extra festligt är det för Luftvärnet fyller 75 år - men framtiden är minst lika viktig, representerad av vårt nya luftvärnssystem Robot 98 och framtidens sensorer. Här finns även andra delar av Försvarsmakten representerade; stridsvagn och pansarterrängbilar mm.

Alla är välkomna! Tala med våra soldater och officerare. Lär dig mer om Försvarsmakten. Titta på och prova vår utrustning. Diskutera en anställning hos oss med våra rekryteringsinformatörer. Här finns något för alla!

Vi inleder med en ceremoni på kaserngården − fanor och fanfarer! Sedan blir det stridsförevisning, visning av våra mobila radarstationer och robotsystem. Du kan provåka våra tjänstefordon, till exempel en pansarterrängbil! Prototypen av luftvärnsbandvagn med vårt kommande system robot 98, "IRIS-T" visas.

Fokus Totalförsvar betyder att inte bara det militära försvaret visas upp utan än delar av det civila försvaret, bland annat Polisens och räddningstjänstens delar. Även frivilligorganisationer deltar. Hallands Hemvärn deltar med ett spelat stridsmoment.

Självklart kommer det att finnas möjlighet att ta en fika eller något att tugga på. Den som är nyfiken på hur det ser ut inne i våra kaserner kan också få se hur man bor hos oss som rekryt. Passa också på att prata med de kvinnor och män som arbetar som soldater hos oss och få mer information om olika möjligheter att göra en insats.

Dagen avslutas med flyguppvisning med ett av världens mest avancerade stridsflygplan − JAS 39 Gripen!

Vi är stolta över att försvara Sverige och landets intressen, vår frihet och rätt att leva som vi själva väljer.
PROGRAM

0900 Grindarna öppnar – samlingsmusik

0930-1015 Lv 75 år – ceremoni

1015 Grindarna öppnas till utställningsområdet

1145 C 130 "Hercules" överflygning/uppvisning

1245 Stridsmoment förevisning Insatskompaniet HV

1445 JAS 39 Gripen uppvisning

1500 Dagen slut

Under dagen finns möjlighet att provåka militära terrängfordon. Förevisning av våra olika luftvärnssystem sker och det finns möjlighet att prova soldatens utrustning. Besök också rekryteringssektionen och prova våra fysiska tester!

Augusti 2017
MånTisOnsTorFreLörSön