Almedalsveckan

2017-07-09 05:00
Arrangör: Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna

Vad händer med veteranfrågorna när så mycket fokuseras på nationellt försvar? Blir det mindre intresse för och tryck på frågorna, eller förmår politiken, opinionsbildare och allmänhet hålla flera dimensioner i luften samtidigt. Hur säkerställer vi att våra veteraner får fortsatt stöd?

Våra veteraner behöver fortsatt stöd – både vid eventuellt behov efter insats och för att öka kunskapen om att det är en särskilt resursstark grupp med mycket att ge. Alla men speciellt veteraner ska känna stolthet för sina insatser. Hur påverkas bilden av internationell tjänstgöring av att det är så få ute i internationell tjänst just nu? Hur påverkas utvärderingar av exempelvis den nyligen genomförda av insatsen i Afghanistan? Samt, hur påverkas en debatt som ibland ställer internationella insatser i motsatsförhållande till satsningar på nationell förmåga? Vi diskuterar också vad som händer politiskt kring veteranutredningen och hur det är tänkt med det nya Veterancenter i Försvarsmakten.

Medverkande:
Peter Hultkvist, Försvarsminister
Karin Enström, Riksdagsledamot, Sveriges riksdag,(M)
Jonas Alberoth, Ställföreträdande generaldirektör, FBA och SVF:s styrelse
Monika Larsson, Försvarsmaktens Veterancentrum