Årets Veteran

Vem tycker du ska blir årets veteran 2018?
Medlem i SVF kan nominera person som anses vara förtjänt härav. Motivering ska bifogas nominering. Hjälp SVF uppmärksamma dem som är därav förtjänta, nominera ditt förslag till Årets veteran.

Mejla namn och motivering före sista februari 2018 till: e-post till: kansliet@sverigesveteranforbund.se
Eller brev till: Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna, Årets Veteran 2017, Klostergatan 23, 703 61 Örebro.

Bakgrund
FN utlyste 2003 den 29:e maj till "International Day of United Nations Peacekeepers". Den 29 maj valdes till "International Day of United Nations Peacekeepers" därför att FN:s första fredsbevarande insats, UNTSO, United Nations Truce Supervision Organization, startade den dagen 1948.

Genom åren har åtskilliga svenskar genomfört fredsbevarande uppdrag. Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna (SVF) vill ge uppmärksamhet åt Veterandagen genom att ge en svensk fredsbevarare utmärkelsen "Årets veteran". (Nytt namn från årsmötet 2013, tidigare Peacekeeper of the Year.)

Utmärkelsen Årets Veteran tilldelas person som utöver vad tjänsten normalt kräver gagnat svenskar i internationell tjänst eller på annat sätt gynnat fredsutveckling på den internationella arenan.

Årets Veteran
Tidigare mottagare av utmärkelsen är Anders Brännström (2005), Roland Rosenqvist (2006), Ingemar Robertson (2007), Helge Stålnacke (2008), Maria Sääf Westin (2009), Jonas Jonasson (2010), Stig von Bayer (2011), Henrik Blomberg (2012) Rikard Johansson (2013), Lars-Göran Nyholm (2014), Martin Bauhn (2015), Callis Amid (2016) och Tony Petersson och Raul ”Ralle” Leppälä (2017).

Medlem i Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna kan nominera person som anses vara förtjänt härav. Motivering ska bifogas nominering. Nominering skickas till Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarnas styrelse, senast vid av arbetsgruppen utsatt deadline. Nomineringarna vidarebefordras till arbetsgruppen i god tid före Veterandagen 29 maj.

En av förbundsstyrelsen utsedd arbetsgrupp rangordnar nomineringarna och föreslår mottagare. Förbundsstyrelsen fastslår mottagare och ansvarar för utdelningen. Sedan 2009 är denna arbetsgrupp densamma som medaljkommittén vars medlemmar, valda av årsmötet, sammanställer och lämnar förslag till förbundsstyrelsen.

Utmärkelsen Årets Veteran utdelas på Veteradagen 29 maj eller i nära anslutning till nämnda dag. Utdelningen skall vara högtidlig.

Hjälp Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna att uppmärksamma de som är förtjänta därav, nominera ditt förslag till Årets Veteran.

Eller brev till: Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna, Årets Veteran 2016, Klostergatan 23, 703 61 Örebro.
Uppdaterad: 2017-12-07, av Per Lennartsson